"Vores kunder skal være bedre stillet med vores produkter end uden": DR. CORNELIUS GRUPP:
Udgør både visionen, princippet og motivationen for PREFAs ejer Dr. Cornelius Grupp. Lige siden 1981, har han ledet den traditionsrige virksomhed i den idylliske Traisental - mellem den neder-østrigske hovedstad St. Pölten og pilgrimsbyen Mariazell med stor succes. I mellemtiden kan PREFA se tilbage på mere end 75 års historie.
HISTORISK BAGGRUND
PREFA rødder findes i genopbygningstiden i Salzburg, 300 kilometer væk. Utallige krigsskader, ødelagte tage og knuste tagspån prægede Europas landskaber og bybilleder i midten af 40'erne. Den opfindsomme blikkenslager Alois Gödl søgte intensivt efter nye materialer og måder at udvikle et holdbart tag på. Han eksperimenterede meget med mange forskellige metaller i sit værksted. Hans valg faldt hurtigt på aluminium: Allerede dengang var materialets egenskaber overbevisende. Gödl bearbejdede materialet og skabte til slut en tagspån, der var modelleret efter tagpladen - ved at trykke og false - hvilket ikke kun var en nyskabelse inden for tagdækning, det blev også navnet på produktet: Fordi presse og false giver PREFA. De første tage blev hurtigt dækket med det nye produkt - og den dag i dag kan du stadig beundre PREFAs tage fra Alois Gödl i Salzburgområdet.
Ca. ti år efter grundlæggelsen, overtog Gödls materialeleverandør, valseværket Fried. V. Neuman, virksomheden og flyttede hovedkvarteret til Niederösterreich. I 1998 udvidede man til Tyskland ifm. åbningen af produktionsanlægget i Wasungen, Thüringen.
Fra tagplader til innovative systemer
Tagplader blev begyndelsen på det aktuelle produkt- og farvesortiment. Gennem årene har man fremstillet hele 5.000 forskellige produkter på produktionsanlæggene i Marktl og St. Pölten i Østrig og i Wasungen i Tyskland. I 60'erne lavede man de første tagrender, mens man i 70'erne, takket været Coil Coating, føjede smukt design oven i mærkets markante holdbarhed. Med udviklingen af tagspånen i 80'erne og tagromben i 90'erne, gik man trinvist fra tagplader til tag- og facadesystem. Da den nye, matte belægning kom på markedet i 2010, voksede interessen fra arkitekter og projektledere pludselig. I dag bruger man ikke længere kun PREFAs produkter ved opførelse og renovering af klassiske enfamilieshuse, men også i de hårdeste miljøer, som fx bjerghytter, vartegn eller nye arkitektoniske projekter verden rundt.
Et Tag, stærkt som en Tyr!: UOVERTRUFFEN STYRKE
Sloganet "Et Tag, stærkt som en Tyr!" blev udviklet i 2001 og gør PREFA-mærket til et af Østrigs stærkeste, mest kendte og mest populære. "Stærk som en bjørn!" er præcist det, som PREFA står for: produkternes store modstandsdygtighed og holdbarhed.
Troværdigheden og løftet
PREFA er trods sin størrelse og europæiske og verdensomspændende succes forblevet en familievirksomhed - med værdierne fra en familievirksomhed: Ærlighed, ansvar og troværdighed. Bæredygtighed har altid spillet en stor rolle i den traditionsrige virksomheds 75 år: Efter den relativt komplekse produktion, kan aluminium praktisk talt genbruges uendeligt.
Alle PREFAs værdier afspejles ikke mindst i PREFAs løfte: garantien på 40 år.
I mere end 75 år, har PREFA Aluminiumprodukte GmbH skabt succes over hele Europa inden for udvikling, produktion og markedsføring af tag- og facadesystemer af aluminium. PREFA-koncernen beskæftiger samlet ca. 700 medarbejdere i 19 lande. Produktionen af mere end 5.000 kvalitetsprodukter sker udelukkende i Østrig og Tyskland. Hvert år uddanner man 3.000 monteringspartnere i ni europæiske træningscentre. Den traditionsrige virksomhed er en del af Dr. Cornelius Grupps koncern, der beskæftiger mere end 8.000 medarbejdere på mere end 40 produktionssteder verden over.
Håndværksvirksomhed med innovativ ånd
Selvom PREFA er blevet en globalt koncern, der nu findes i hele 19 lande og sætter standarder indenfor tag- og facadesystemer, er og vil man altid forblive en håndværksvirksomhed. PREFA tilbyder løsninger til håndværkere, sælger sine kvalitetsprodukter via håndværkere og arbejder intensivt med håndværkere - hver dag. "Håndværkerne er dem, der kender vores produkter bedst. Deres erfaring, deres ideer og forbedringsforslag indgår direkte ind i vores produktudvikling," siger Pasquali, som blev en del af direktionen i slutningen af 2017. For at lære andre at håndtere og bruge de forskellige PREFA produkter, grundlagde man PREFA Academy i 2005. Erfarne fagfolk uddanner håndværkerne i materialer og håndværk i både Marktl og i Wasungen.
Gør det selv-folket
Eksperimenter, tests, ideudvikling og af og til afvisning af sådanne - arbejdet på PREFA er en kreativ proces, fordi organisationen er meget enkel, hierarkierne flade og gør-det-selv-mentaliteten findes i enhver medarbejders DNA. Her gør man ikke noget mere kompliceret en højst nødvendigt. "Gør det selv" gælder alle - også ledelsen.